Tuesday, March 29, 2011

4 bulan sudahh...

Posted by wiznie at 3/29/2011 04:50:00 PM 2 comments
24 Mac yang lalu..cukup sudah comey mama 4 bulan. Sekarang comey mama dah pandai meniarap..baru 2 hari lepas berjaya melepaskan tgnnya..kalo x..mesti tersangkut dan mula lah menjerit panggil mama. kepala, leher dan tangan semua dh kuat...
pegang toys pun dh kuat..siap tarik rambut kakak2 lagi..
suka warna merah..kalo agah mmg mengekek la..main air liur tok sah ckp la..buat bubble..basah je baju.

Alhamdulillah comey mama berkembang dgn sihat...semoga makin sihat hendaknya.
Mama tak tahan..bila tengok comey mama senyum...
lepas minum susu senyummm...pas bangun tido senyum...siap ajak mama main pukul 3-4 pagi.
sib baekk senyumm..mama pun layan je laa dgn mata garfield tu.

2 hari ni mama dpt hasilkan susu mencecah 16 oz sehari di opis..mama dh dpt kenalpasti tips menambah susu yg sesuai dgn mama.
Pertamanya : makan sup lobak putih dan
Kedua : minum air suam byk2.

Comey mama sekarang dh minum hampir 17 – 20oz. Justeru itu, mama kenalah berusaha lebih untuk hasilkan sehari sebyk 20 oz. Target mama sekarang utk fully bf sampai 6 bln dan setiap hari mesti dapat 16-20 oz sehari..Go..mama..go!!!!

Perkembangan Bayi Setiap Bulan

Posted by wiznie at 3/29/2011 04:00:00 PM 0 comments
 Senang untuk mama rujuk...so, mama share juge utk kawan2.

Bulan
Pertama:

Bayi yang baru lahir boleh melihat bayang-bayang. Dia boleh mengecam dan tertarik kepada bunyi. Dia akan tidur sepanjang hari. 


Bulan
kedua:

Bayi akan menoleh ke arah bunyi dan menangis dengan nada yang berlainan untuk memberi isyarat lapar, kurang selesa atau seronok. Bayi boleh memegang benda-benda dengan sendiri dan bayi boleh juga berjaga pada waktu yang lebih lama. Dia juga boleh tidur sepanjang malam.



Bulan
ketiga:

Bayi mula mengukir senyuman dan mengagah. Dia kurang menangis dan tidur lebih nyenyak pada waktu malam. Bayi pada peringkat ini biasanya boleh menegakkan kepalanya ketika meniarap. 


Bulan
keempat:

Bayi lebih giat dan suka bermain. Dia memilih waktu menyusu untuk bermain dan men cuba sesuatu. Pandangannya lebih tajam dan dia suka pada warna terang.

Bulan
kelima:

Berat badan lahirnya dua kali ganda dan dia lebih aktif. Dengan bertambah'llya penguasaan belakang dan otot kakinya membolehkan dia mengimbang dirinya dengan sendiri dan duduk dalam masa yang agak lama. Dia mula mencapai sesuatu benda, menyelaras mata dan pergerakan tangan.



Bulan
keenam:

Sekarang dia boleh duduk dengan mudah. Dia mula menunjukkan pergerakan yang akan membawa kepada merangkak. Dia juga mula menyebut beberapa bunyi.



Bulan
ketujuh:

Kebanyakan bayi sekarang sudah aktif merangkak, mereka juga boleh memegang sesuatu benda atau mengubah benda itu dari satu tangan ke satu tangan lagi. Makan secara sendiri boleh dimulakan. Gigi mula tumbuh pda waktu ini dengan munculnya salah satu batang gigi kacip rahang bawah. Bayi mula menye.but perkataan seperti "mama" atau "dada".



Bulan
kelapan:

Bayi mula berdiri, menggunakan sesuatu sebagai membantunya. Sekarang bayi anda bergerak dengan lebih baik, anda tidak harus meninggalkan benda-benda yang mungkin bahaya jika dimasukkan ke dalam mulutnya bertaburan.



Bulan kesembilan:

Sekarang kebanyakan bayi pandai merangkak. Mereka cuba berdiri dengan sendirinya dengan sokongan sebelah tangan. Mula memahami arahan ataupun perkataan mudah.



Bulan kesepuluh:

Bayi mula berjalan sekiranya kedua-dua belah tangannya dipegang. Dia menyambungkan perkataan dengan gerak-geri dan mengulangi perkataan atau bunyi berkali-kali. 


Bulan kesebelas:

Seorang bayi mungkin dapat berdiri dari keadaan duduk menjelang waktu ini. Apabila berdiri dia boleh menoleh ke kiri atau ke kanan. Dia boleh duduk bertinggung untuk mengambil sesuatu benda dan mula mengawal pergerakan sudu dari tangan ke mulutnya. Sekarang dia boleh bertutur beberapa patah perkataan yang boleh difahaminya.



Bulan
kedua belas:

Sekarang bayi itu bersiap sedia untuk melakukan langkah yang pertama. Kadang-kadang dia boleh berjalan digabungkan dengan gerakan lain seperti melambai atau membawa barang. Dia boleh memanjat katilnya atau kandang permainannya.

Monday, March 28, 2011

Gelihati mama...

Posted by wiznie at 3/28/2011 09:57:00 AM 2 comments
"Mama dah lama keje cni?" tiba2 kakak husna menegur mama. 
Masa tu mama tgh pilih udang kat econsave. 
Tersenyum lebar mama mendgrnya...
Mama :"pandai ank mama ni. mana belajar?"
Kakak Husna: "hari tu mama ckp kt abah". 
hmm...mama lupa.. dan flashback semula..
Mama:"bila?". 
Kakak Husna:" masa kt stesen myk..masa abah lap cermin kereta"
laju kakak husna bersuara..
hahaha...tergelak mama. tu cerita tahun lepas..kuatnya ingatan kakak.
Mama : ingat ye kakak
kakak Husna : Tau xpa
Hmm..mama yg kena baalik..mama senyum lagi.


Betulla anak2 kecil ni kuat ingatan mereka...masih bersih..suci seperti anak2 mama.

Wednesday, March 23, 2011

Susu oh susu (part 2)

Posted by wiznie at 3/23/2011 04:19:00 PM 2 comments
Sambung tentang susu lagi...susu apa?
susu ibu la susu apa lagiii..mama kan penyokong kuat breastfeeding. 
hmm..kali ni sempatla nak masukkan gambar stok EBM mama yg dah makin susut...dan pam kesayangan mama. 
rekod hasil tenusu mama yang paling banyak ialah 16 oz sehari (2xpam) mama dpt pam. Syukur alhamdulillah....
dan yg paling buruk 9 oz sehari(2xpam)..
huhu smlm la rekod terburuknyee..Syukur alhamdulillah juga.
hari ni ni dptla 13 oz..syukur alhamdulillah lagi.

Tuesday, March 22, 2011

Main..jgn tak main..

Posted by wiznie at 3/22/2011 04:50:00 PM 1 comments
Mama sangat suka..aqilah dh pandai main toys..tengok la aksi2 dia nih..semua nak masuk mulut. 
satu lagi suka tgk TV. masa tu boleh la mama lari buat keje sekejap. 
Sekejap jee...kalo abahnye xde mama xboleh tggl aqilah lama2 sebabnya aqilah ni jd rebutan kakak2 nya. 
berebut nak pangku adik. aduh..fening mama. siap xkasi mama pegang tuh.
kakak2 aqilah ni mmg penyayang..asyik nak cium adik je..rimas mama yg menegoknyee..si adik lak mengekek gelak kalo diagah oleh kakak2nya.
tp keje2 mama dah ringan..byk kakak2 yg bantu. ambilkan pampers, lotion baby dsb..mama mintak jee..
syukurlah..jadilah kakak2 yg bertanggungjawab ye. 
smoga anak2 mama ni terdiri drpd anak2 yg solehah. tu yg mama selalu doa dlm solat pun.

Susu oh susu

Posted by wiznie at 3/22/2011 08:51:00 AM 4 comments
Alhamdulillah……perahan semalam mama dapat 12 oz. rezeki untk anak comel mama, aqilah. Sekarang ni mama tgh replace stok. Mama nak abiskan stok yg januari dan replace dgn yg bln mac. Supaya anak mama cukup minum susu ibu. Apa yg merisaukan mama kalau kena keluar outstation je. Ade satu mlm mama terpaksa tingalkan anak kecil dan comel mama ni, kasihan anak mama tercari2 waktu mlm especiallynya. Utk masa terdekat ni mama mohon xdelah kena keluar outstation.

Semalam pun mama sanggup pusing kolej balik semula semata2 nak amik susu perahan yg tertinggal. Camne la boleh tertinggal…hmm asal petang je mama nak cpt balik..terbayang2 wajah aqilah yg comel tu menunggu mama. Semuanya demi anak kecil mama ni.

Syukur..4 bulan sudah mama berusaha memberi anak kecil mama yg terbaik. Lagi 2 bln utk exclusive bf(6bulan). Kalau diizinkan Allah mama nak menyusu sampai aqilah 2 thn. Kalo dpt sampai 6 bulan ni pun mama cukup bersyukur.

Kenapa tak dari dulu mama ada kesedaran ni. Tahun 2005, anak pertama mama, husna dilahirkan..masa tu mama x berusaha utk exclusive bf sampai 6 bln tu. Xde kesedaran..begitu juga dgn anak ke2 mama, nazirin. Dua2nya 2 bulan je exclusive bf. Sebelum aqilah lahir lagi mama dah berazam utk fully bf.

Insya-Allah, semoga Allah bg mama semangat dan kekuatan utk terus bf sampai aqilah perlukannya.Harapnya hasil hari ini cukup memberangsangkan….


Sunday, March 20, 2011

Coretan di petang Ahad

Posted by wiznie at 3/20/2011 03:30:00 PM 2 comments
Assalamualaikum…

Petang Ahad….biasa hari minggu begini saya sefamili akan keluar berjalan2. Kalo x ke jusco ke tesco/Giant..sementara menunggu suami tersayang, si baby dah layan tidoo.kakak2nya layan tgk ceria. 24 jam dgn ceria. Tp ok gak…xde le bising sangat..kalo x asyik nak bergaduh je..Sempatla utk mama mencoretkan sesuatu pada blog ni.sunyi begini..terkenang pulak kg halaman..ummi dan abuya xdpt nak dtg teman saya di sini coz adik dah nak bersalin..xlarat dah nak berjalan jauhh…bln dpn cuti semester..boleh la saya balik kg sekejap tgk org tua. Insya-Allah..

Friday, March 18, 2011

Kata-kata semangat

Posted by wiznie at 3/18/2011 04:42:00 PM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim....

tiba2 ptg ni teringat nak cari kata-kata hikmah/semangat utk jadikan koleksi. Biasa awal sesi P&P(Pengajaran dan Pembelajaran) saya akan selitkan sedikit kata2 hikmah/semangat sbg set induksi kpd pelajar saya. rasanya yg ada dlm simpanan dah abis..so kena la cari lagii..coz student akn tnye dan tertunggu2 nanti..coz dh biasa bagi kan..kt cni ada beberapa kata2 hikmah/semangt yg akan sy kongsi.

"Jadilah seperti pohon kayu yang berbuah lebat 
dibaling dengan batu 
dibalas dgn buah"

"Jadilah seorang yang kakinya menapak ditanah 
dan semangatnya tinggi menjulang ke bintang."

sehingga bertemu lagi dgn kata2 hikmah dan smenagat yg lain..:)

Kira waktu subur

Posted by wiznie at 3/18/2011 09:53:00 AM 1 comments
Husna dan nazirin beza umurnya setahun jee.. birthday pun mmg sebelah sebelah je. husna 21.10.2005 dan nazirin 20.10.2006. kali ni mama xnak mkn pil perancang lagiii...coz sblm lahirkan aqilah dh byk mkn pil. nak buat tradisional lak....tu yg duk ingatkan balik pengiraan waktu subur...takut terbabas lagiii. Hasilnya dpt la info ini utk dikongsi bersama:


KENAPA PERLU TAHU WAKTU SUBUR WANITA?
Ada 2 sebab utama :-
1. Untuk memudahkan mendapat zuriat
2. Untuk mengelakkan daripada mendapat zuriat. 

FAHAMI KITARAN HAID
Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan secara puratanya ialah 28-30 hari. Tapi wanita masing2 ada kitarannya sendiri ada 25 hari ada yang lambat sampai 35 hari. Tetapi secara puratanya ialah 28-30 hari.

Terdapat beberapa fasa di dalam kitaran haid. 
Hari 1-4
Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) - ketika ini darah haid keluar. Hari pertama period adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda di kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan. 

Hari 5-13
Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14
Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran falopio ke rahim.

Hari 15-28
Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestrone di rembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh sebagaimana runtuhnya tembok Berlin. Proses akan mengalami kitaran semula pada hari 1.

WAKTU SUBUR?
waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.
Bilakah secara tepat ia berlaku? Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama period seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.
** (14 days from the 1st day of your NEXT period - NOT your previous period)

banyak lagi..kalo nak detail try tgk kat sini drazwan.blogspot.com.

Cara menambah susu ibu

Posted by wiznie at 3/18/2011 09:32:00 AM 0 comments
sejak 2 menjak ni saya terus mencari info berkaitan perkara di atas. almaklumlah...niat dihati utk exclusive breastfeed sampai le baby 6 bln. Insya-Allah. Yang selalu saya amal minum horlicks panas, oat, air barli suam dan fenugreek pil(kawan bagi).

Sedikit info cara menambah susu ibu utk dikongsi :-

1.Amalkan makan jantung pisang celur
Jantung pisang yang di celur enak di makan dengan sambal belacan.Bukan saja sedap malah ia membantu menambah susu ibu.

2.Petua menggunakan lobak putih
Kikis lobak putih dan di parut.Campur lobak putih tadi dengan segelas air panas dan di bair sehingga suam.Minum 2 kali sehari. 

3.Amalan menggunakan daun betik.
Daun betik memang enak di buat ulam walaupun rasanya sedikit pahit. Cecah dengan sambal belacan pasti pecah selera makan. Bukan itu saja ia berupaya menambah susu ibu.

4. Tambah susu ibu dengan amalan minum air longan kering
Longan yang kering , yang biasa boleh di dapati di kedai singseh amat bagus untuk di amalkan.Rebus longan kering dalam anggaran sau cawan kecil dengan beberapa cawan air ( 3 -4 cawan air) dan biar sehingga longan tersebut kembang. Minuman air rebusan tersebut sebagia amalan.

5.Gunakan daun sirih
Selain dari mengurangkan bengkak dan melancarkan pengeluaran daun sirih berupaya menambah susu ibu yang sedkit dan kurang lancar. Caranya ambil daun sirih dan di sapu dengan minyak kelapa. Layurkan daun tersebut pada api dan di tekap pada seleliling buah dada.

banyak lagi petua yg saya dapat hasil menggodek internet, tapi yang paling penting saya rasa kena minum air byk2, kena makan, kena rajin pam dan juga emosi yg baik adalah faktor utk menambah susu ibu.
 

WoNdErFUL PrEmiUm BeAutiFul Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by New Baby Shop